dat ik geen groter geschenk
kan ontvangen
dan door de ander
te worden gezien
te worden gehoord
te worden begrepen
en aangeraakt
Het grootste geschenk
de ander te zien
te horen, te begrijpen
aan te raken
Wanneer dat gebeurt
voel ik
dat er contact is gelegd
~ Virginia Satir ~
Het ontstaan van Praktijk de Pleisterplek
Januari 2018, Amsterdam
In een moeilijke periode in mijn werkzame leven besluit ik het Pelgrimspad van Amsterdam naar Maastricht te gaan lopen. Ik wandel tijdens de eerste etappe door het Amsterdamse bos. Ik geniet van de rust en de stilte als ik bij een splitsing kom. Terwijl ik daar sta schiet de gedachte door mijn hoofd dat ik in op dit moment in mijn leven ook voor een splitsing sta. Welke kant ga ik op? Kies ik voor het oude, vertrouwde pad dat ik ken, maar waar ik geen voldoening meer uit haal? Of kies ik voor het nieuwe, uitdagende pad waarvan ik (nog) niet weet hoe het eruit ziet en hoe het eindigt? Deze vraag raakt me daar midden in het bos, en ik blijf even staan mijmeren. Als iemand me naar aanleiding van deze wandeling vraagt wat ik het liefste zou willen doen in de toekomst is mijn antwoord direct: “Een eigen praktijk starten en kwetsbare kinderen begeleiden”. Het zaadje is gepland en tijdens het vervolg van mijn Pelgrimspad groeit dit zaadje al wandelend uit tot Praktijk de Pleisterplek!
Mijn jeugd: harmonie
Als kind ben ik erg gevoelig voor de sfeer in huis. Als middelste in een gezin van drie meiden, ben ik al jong bezig met bemiddelen en de harmonie bewaren. Mijn vriendinnetjes zijn vaak kwetsbare kinderen, die net even anders zijn en het moeilijk hebben. Ik ontferm me over hen. In mijn studententijd komen mede-studenten vaak hun hart bij mij uitstorten, omdat ik zo goed kan luisteren.
Speciaal basisonderwijs
Mijn roots liggen in het onderwijs. Nadat ik de PABO in Maastricht heb voltooid, sta ik jarenlang vol enthousiasme voor de klas. Ik geniet van het werken met kinderen. Eerst in Den Haag, later in Utrecht en Houten. Ook hier kies ik voor het kwetsbare kind. Ik werk 26 jaar in het speciaal (basis)onderwijs. Hier komen kinderen die in het reguliere onderwijs niet op hun plek zitten, het niet gered hebben, daar vaak niet gezien en gehoord zijn, faalervaringen hebben opgedaan. Als leerkracht in het speciaal basisonderwijs kan ik het verschil maken voor deze kinderen, door er voor ze te zijn, ze te zien en naar ze te luisteren. Sinds tien jaar begeleid ik, naast mijn werk voor de klas, leerkrachten met zorgleerlingen in het reguliere onderwijs.
Kinderen in een scheiding
In mijn werk als leerkracht én collegiaal consultant krijg ik steeds vaker te maken met kinderen in rouw na het overlijden van een dierbare en met kinderen die te maken krijgen met een scheiding. Deze kinderen raken me. Ze doen vaak stoer naar de buitenwereld, maar als je hen één op één spreekt blijken ze hun verdriet te verbergen achter een masker. Ik ken dat masker, dat heb ik zelf ook lang opgehad. Ik wil wat betekenen voor deze kinderen en ik volg de training tot KIES-coach (Kinderen In Een Scheiding) bij KIESvoorhetkind. Ik zie een scheiding als een groot verlies voor kinderen. En bij verlies hoort rouw. Mijn vervolgopleiding tot rouwbegeleider bij Buro Nazorg in Zwolle is voor mij daarom een vanzelfsprekende stap.
Ik bied een veilige plek
Gun jij jouw kind een veilige plek waar het zijn verhaal kan vertellen en leert met zijn gevoelens en emoties over de het verlies van het overlijden of de scheiding om te gaan, waardoor jouw kind weer in zijn kracht komt te staan? Neem dan contact met me op!
Leuk om te weten over mij!
-
- Ik ben geboren in Brabant, maar heb mijn jeugd doorgebracht in Noord-Limburg. Voor mijn werk ben ik naar Den Haag vertrokken (in Limburg was er geen baan te vinden in het onderwijs) en uiteindelijk ben ik in Utrecht gaan samenwonen met mijn man Charles. Toen er kinderen kwamen zijn we naar een dorp in de omgeving verhuisd: Houten.
- Ik heb drie dochters, Eveline, Irene en Manon, de oudste twee hebben het ouderlijk nest al verlaten en zijn gestart met hun eerste “grote-mensen-baan”.
- Ik ben dol op wandelen, het liefst lange afstandspaden; alleen of met anderen. Ik sjouw altijd mijn fototoestel mee en schrijf na afloop graag een wandelblog. Deze zijn hier te lezen.
- In de herfst van 2018 heb ik in mijn eentje de Camino Ingles gelopen in Spanje, van Ferrol naar Santiago de Compostella en vervolgens nog door naar Muxia en Finestera. Een droom die uitkwam.
- Naast rouwbegeleider bij Praktijk de Pleisterplek, werk ik 1 dag voor het Onderwijs experisecentrum Kans in onderwijs. Hier begeleid ik kinderen, leerkrachten en groepen en geef ik trainingen.
- Ik ben gecertificeerd GroepsGelukcoach, omdat ik het belangrijk vindt dat ieder kind op zijn eigen plek staat in het systeem en gezien en gehoord wordt. Zodat het zijn eigen leven ten volle kan leven en niet de last van een ander draagt. Met GroepsGeluk, systemisch werken in de groep, kan ik hieraan bijdragen.
Neem contact op
Gun jij jouw kind een veilige plek waar het zijn verhaal kan vertellen en leert met zijn gevoelens en emoties over de het verlies van het overlijden of de scheiding om te gaan, waardoor jouw kind weer in zijn kracht komt te staan? Neem dan contact met me op!
Ik hoop jullie te ontmoeten!
Esther Verwimp
dat ik geen groter geschenk
kan ontvangen
dan door de ander
te worden gezien
te worden gehoord
te worden begrepen
en aangeraakt
Het grootste geschenk
de ander te zien
te horen, te begrijpen
aan te raken
Wanneer dat gebeurt
voel ik
dat er contact is gelegd
~ Virginia Satir ~