Wonen in twee huizen

Ik werk vandaag met Peter, hij is 8 jaar. Peter is een lieve jongen met autisme, die van duidelijke afspraken houdt. Ik begeleid hem al een tijdje en help hem situaties die in de groep plaatsvinden te “vertalen” in afspraken waar hij in de klas mee uit de voeten kan. Ik werk vaak met playmobiel poppetjes, omdat hij het moeilijk vindt duidelijk te verwoorden wat hij bedoeld en het neerzetten van de situatie met poppetjes en materiaal helpt hem hierbij. Dat maakt mij ook meteen een heleboel duidelijk.

Vandaag praat ik met Peter over de scheiding van zijn ouders en het wonen in twee huizen. Ik heb twee gelamineerde huisjes en hij legt ze uit elkaar. Deze week is hij bij mama, met zijn zusje. Dus hij zet de poppetjes van mama, zijn zusje en zichzelf in het ene huisje, met de piano erbij, want die staat bij mama. Papa is deze week alleen, met de playstation. Het huis van papa is dichter bij school, van daaruit kan hij lopen of fietsen. Vanuit het huis van mama is het wel 20 minuten fietsen, dus ze gaan gelukkig meestal met de auto. Als Peter bij papa is gaat hij wel bij mama naar pianoles. De hockeyclub is ook dichter bij papa. We leggen kaartjes neer met school en hockey om het plaatje compleet te maken en te ordenen.

Peter woont de ene week met zijn zusje bij papa, de andere week met zijn zusje bij mama. Dat vindt hij prima: “Zo staat het ook op de kalender. Als de afspraken maar duidelijk zijn!” Trouwens: het bed bij mama ligt wel lekkerder.

 

Afspraken duidelijk op een kalender zetten is één van de tips die ik geef in mijn gratis e-book. Download mijn gratis e-book met 5 tips om je kind te ondersteunen tijdens en na de scheiding hier.